من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

صنعت چاپ

به نظر می رسد که منشأ چاپ به طور غیرقابل تفکیک با سواد آمیخته است. گرچه واقعاً چنین بوده است، اما در این حذف، قطعاً اطمینان از آن دشوار است. 
جوهر چاپ این است که چندین نسخه از نمونه ای از زبان نوشتاری ساخته شده است. این که تولید یک نمونه بزرگ چقدر بستگی به انعطاف پذیری تکنیک چاپ مورد نظر دارد و تاریخ چاپ تا حد زیادی تاریخچه مقاله و نشریه است.
 

تاریخچه پیشین چاپ

در زمان های کلاسیک، نسخه ای از یک اثر مکتوب با تهیه نسخه ای از آن توسط کاتبان، که معمولاً برده های باسوادی بودند که کاملاً به آن هدف اختصاص داده می شدند، تولید می شدند. در دسترس بودن کار برده باعث شد تا چندین هزار نسخه از یک شعر یا تاریخ چاپ شود، هر کدام با دست نوشته ای روی پاپیروس یا کاغذ روغنی، نوشته شده است، هزینه هر یک از اینها به ارزش زمان کاتب بستگی دارد.

قدمهای ابتدایی به سمت چاپ، برخلاف بسیاری از هنرها و صنایع دستی دیگر، مسیرهای مشخصی را به جا گذاشته است که به راحتی توسط باستان شناسی قابل ردیابی است. از روی دستمال هایی که با گل خیس شده اند و مستقیماً بر روی دیوارهای غارهای ماقبل تاریخ فشرده می شوند، یا به رنگ های سوخته ترسیم می شوند، تا مهرهای حلقه ای و استوانه ای حک شده، که برای تحت تأثیر قرار دادن طرح ها در موم یا خاک رس استفاده می شود، مصنوعات باقی مانده اند که به وضوح پیش از اختراع نوشتن، احتمالاً در بین النهرین، مدتی در هزاره چهارم قبل از میلاد بوده اند.

شاید نخستین نمونه ماندگار چاپ مربوط به زبان مربوط به قرن هفدهم قبل از میلاد مسیح است.دیسک فایستوس که در کرت کشف شده است، دارای بیش از صد تصویر است که به شکل مارپیچ چیده شده اند، که هرگز کشف نشده اند. این حروف چه ایده آل، چه هجا و چه پروتوآلفابتیک باشند، حروف های تکراری صرفاً شبیه هم نیستند، اما در حقیقت تصورات یکسان هستند که با فشار دادن تمبرهای ساخته شده از برخی مواد ناشناخته در خشت نرم ساخته شده اند - در واقع، نمونه ای از ابتدای تحریر است. نه چاپی که امروز درک می شود.

تقریباً در آغاز دوره کنونی، چاپ در منسوجات و سایر مواد در اروپا و آسیا انجام می شد. چوب، خشت پخته شده، سنگ و سایر سطوح حک شده می تواند با پوست یا پارچه پوشانده شود و با رنگدانه جامد مالیده شود و تصویر مثبتی از طرح برش خورده ایجاد کند. اما کاغذ روغنی، پارچه ای و سایر مواد گران قیمت بودند و پاپیروس شکننده بود. با اختراع مقاله در چین، توسط Ts'ai Lun در 105 سال قبل از میلاد، چاپ کتابها از بلوکهای چوبی (زایلوگرافی) انجام شد، زیرا کاغذهای ساخته شده از پارچه، قوطی، پوست درخت، طناب، توری و سایر مواد فیبری و به راحتی در دسترس - ا کیفیت ارزان و  بادوام بود.

یک صفحه با دست نوشته شده بود، یا بدون تصویر، و کاغذ نازک به بلوک صاف شده چوب چسبیده بود. برای اینکه صفحه معکوس دیده شود، کاغذ مرطوب می شود و مناطقی که با نوشتن پوشیده نشده است، جدا شدند و سطح چاپ را ترک کردند. بلوک جوهر شد و ورق کاغذ بر روی آن گذاشته شد و محکم فشار داد تا جوهر از چوب به کاغذ منتقل شود. بنابراین، باید بلوکی برای هر صفحه برای تولید مجدد حک شود.

اولین نوع متحرک در چین، احتمالاً در مورد آغاز عصر حاضر تولید شده است، اما چینی ها با حدود 40000 ایده به اصطلاح، به نظر می رسد یک چالش آشکارا غیر قابل تحمل برای این تلاش را نشان دهند. کره ای، که خالص ترین شکل هجا برای نوشتن همه زبان های روی زمین است، دارای 2300 نماد نسبتاً مختصر است. قالب برنز، نوع متحرک کره ای قرن ها قبل از انتقال اروپا فراتر از چاپ بلوک، در چاپ مورد استفاده قرار می گرفت. بلوک های چوبی در اروپا برای چاپ شاید هشت قرن قبل از اختراع ظاهراً مستقل از نوع متحرک در شمال اروپا مورد استفاده قرار می گرفتند. کارتهای بازی، تصویرها و حتی صفحات مجزا از مواد نوشتاری در مطبوعات حاصل از شراب و میوه های میوه ای درست قبل از اواسط قرن پانزدهم چاپ می شدند. اما چاپ یک صفحه به معنای حک کردن نخستین در کل صفحه - برعکس - کل صفحه، در یک بلوک نرم از چوب سخت است، و یک خطا، که یک بار انجام شده بود، اصلاح آن تقریباً غیرممکن بود.

رشد سیستم صومعه همزمان با فروپاشی امپراتوری روم، بر اساس نسخه های خطی بود. کتابهایی که باید رونویسی شوند، یک به یک کپی می شدند، و آثار مهم به ویژه با عناوین تزئینی و تصاویر حاشیه ای و با استفاده متفاوت از رنگ و تذهیب تزئین می شوند. در طول قرون وسطی، کاتبان "دست" یا سبک های مختلفی از حروف را بوجود آوردند و در نهایت حروف کوچک را به پایتخت های کلاسیک روم اضافه کردند. تا قرن دوازدهم میلادی، تولید کتاب به یک تجارت تبدیل شد، زیرا مراکز یادگیری از صومعه ها به شهرها منتقل می شدند. با ظهور دانشگاهها، تقاضا برای کتاب افزایش یافت.

 
اختراع گوتنبرگ

ژوهانس گوتنبرگ، از ماینز، به طور کلی با اختراع چاپ از نوع متحرک، از آغاز دهه 1440 اعتبار گرفته شده است. مشارکت او بیش از این بود که بدانیم که هر حرف را می توان به عنوان یک قطعه جداگانه برش داد تا اینکه در یک بلوک محکم که یک صفحه تشکیل می شود حک شده باشد. او از سبک سیاه نوشتاری "گوتیک" که در آن زمان در شمال اروپا جاری بود، تقلید کرد، یا با حروف ترکیبی، یا ترکیبی از حروف، از جمله fi، fl، ff، ffi، و ffl ​​که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد، و همچنین دیگران، تقلید کرد. قلم یا مجموعه کاراکترهای وی، شامل هشت نسخه از حروف کوچک "a" و تغییرات مشابه آن در نامه های دیگر، به همراه تمام اختصارات کتبی در مصارف امروزی، در کل 290 کاراکتر جداگانه قرار گرفت: حروف بزرگ و کوچک، اعداد، علائم نگارشی و فاصله ها.

برای ساخت این کاراکتر ها، گوتنبرگ قالب نوع قابل تنظیم را اختراع کرد. ابتدا یک نامه برش داده شد و به شکل معکوس در پایان یک پانچ فولادی ارسال شد. پس از اتمام این نامه و بررسی و تأیید، فولاد سخت شد و سپس نامه بریده شده به یک نوار مس نرم منتقل شد تا مثبت شود. این تصویر مس در قالب قابل تنظیم تعبیه شده بود، که برای یک فونت معین دارای یک ارتفاع ثابت اما عرض متغیر بود، به طوری که می توان حروف باریک مانند f، i، j، l، r و t را به عنوان قطعات باریک ریخت. از نوع؛ به طور مثال، حروف گسترده تر — m و w می توانند به صورت گسترده تر ریخته شوند. قالب قابل تنظیم به این ترتیب گوتنبرگ را قادر می سازد تا حروف را در ردیف کلمات قابل خواندن تنظیم کند. گوتنبرگ بعلاوه اویژگی های "مدرن" مانند نقطه گذاری معکوس اختراع کرد، که در آن انتهای خطوط خط در حاشیه قرار گرفته، در لبه گذشته از منطقه نوع، و پین های مورد استفاده برای قرار دادن ورق کاغذ برای ثبت صحیح از صفحات مختلف استفاده کرد.

گوتنبرگ معروف است که نسخه های تک برگ را چاپ کرده است، که در نسخه های چند هزار نفری برای توزیع فردی بعدی به کلیسا فروخته شده است، که بسیاری از آنها هنوز وجود دارد، و او یک کتاب لاتین را توسط دوناتوس چاپ کرد، که آنقدر محبوب بود که فقط تعداد کمی از ورق ها تا به امروز باقی مانده اند. مهمترین کتاب چاپ شده وی در حقیقت به دو صورت بود: سی و شش خط و چهل و دو خط کتاب مقدس، با یک نسخه شاید چند صد، بیشتر کاغذ، اما شاید با حدود پنجاه نسخه چاپ شده بر روی پوشش گران تر.

نخستین تلاشهای گوتنبرگ، چاپ کتاب با سرعت باورنکردنی گسترش یافت. تا سال 1501، پایان دوره چاپی "incunabulum" یا "مهد تمدن "، بیش از 6000 کتاب به زبانهای لاتین، یونانی و عبری و بسیاری از زبانهای مختلف اروپایی چاپ شده است. معیار واقعی دستاورد گوتنبرگ این است که پیشرفتهای مطبوعاتی، نوع و سایر تجهیزات وی در سه قرن و نیم بعدی جزئی بوده است. این تغییرات شامل طراحی نقشهای آسانتر قابل خواندن رومی و italic بود که تا حدود زیادی اشکال نامه سیاه را در خارج از امپراطوری مقدس روم القا می کردند. پرسهای ساخته شده از فلز باعث می شوند فشار بیشتر شود، بنابراین امکان چاپ صفحات بیشتر در یک پاس واحد فراهم می شود. پیچ و خم پرسهای اولیه، که سرعت چاپ را به 250 تصور در هر ساعت محدود می کرد، با استفاده از یک اهرم پ پیچیده ای که پلاک ها را روی کاغذ پایین آورده بود این پلاک را روی کاغذ ریخت و انواع آن را با سرعت بیشتری انجام داد اما هنوز هم در حدود 300 تصویر در ساعت است. در دهه 1770، چاپگر و مخترع انگلیسی جان باسکرویل قبل از چاپ، سیستم سخت کردن کاغذ را با گرما و فشار ابداع کرد، که به همراه یک نوع آن که وی طراحی کرد، منجر به ایجاد صفحه چاپی قابل ملاحظه ای واضح، واضح و خواندنی - با هزینه ای شد که باعث کاهش آن شد و منجر به اتخاذ روشهای وی توسط اکثر چاپگرها شد.

 
چاپ در دنیای امروزی

اولین چاپخانه در دنیای جدید توسط اسپانیایی ها پس از اولین سفر کلمبوس، کمتر از نیم قرن به شهر مکزیکو منتقل شد. این مطبوعات در سال 1539 برای چاپ اولین کتاب در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت، Breve y más compendiosa doctrina cristiana en lengua mexicana y castellana تقریباً مختصر و مختصر و آموزنده ترین دکترین مسیحی، به زبانهای مکزیکی و اسپانیایی (یا کاستیلایی)بود. چاپ در سال 1638 به آمریکای شمالی آمد، هنگامی که اولین مطبوعات در کالج هاروارد توسط استفان دای و پسرش متیو تنظیم شد. در طی دو سال، آنها کتاب کامل Psalmes را با وفاداری به انگلیسی Meter ترجمه کردند، که به عنوان کتاب حاشیه psalm شناخته می شد، چاپ شده بود. طی یک دهه، مطبوعات توسط ساموئل گرین، که اولین کتاب مقدس چاپ شده در سیزده مستعمره انگلیس را تهیه کرده بود، ترجمه الگونوکیایی جان الیوت، Mamusse Wunneetupanatamwe Up Biblum God. در طول قرن هجدهم، چاپگرهای استعماری به پرس، نوع و سایر تجهیزات وارداتی از انگلستان و اروپا اعتماد داشتند. به عنوان مثال، اعلامیه استقلال به نوعی چاپ شد که توسط ویلیام کاسلون در سال 1734 طراحی و برش خورده شد. گوتنبرگ به سختی می توانست جای خود را در چاپخانه یک روزنامه یا ناشر کتاب آمریکایی احساس کند، زیرا همه این چاپ ها همچنان ادامه داشت. قبل از اعمال فشار توسط یک تخته فلزی مسطح، روی یک تخت صاف از نوع، که با دست و با استفاده از یک توپ چرمی خمیده شده ساخته شده بود، انجام می شد. مصورها در کتابها، نشریات دوره ای و سایر مواد چاپی در درجه اول به صورت چوب کراوات، حکاکی های چوب (با طرح بریده شده در انتهای دانه) و حکاکی های مس انجام می شد.

قرن نوزدهم زمان تحولات انفجاری در چاپ بود، نه کمتر از اروپا در آمریکا. در آلمان در دهه 1790، آلوئس سنفلدر لیتوگرافی را اختراع کرد، اولین روش برنامه ریزی چاپ: طرحی روی تخته مسطح سنگ آهک در مداد، مداد رنگی یا سایر مواد پایه روغن کشیده شد. این سنگ مرطوب شد، یک جوهر بر پایه روغن استفاده شد و یک ورق کاغذ در سراسر سنگ قرار گرفت. طی چند سال، Senefelder مطبوعاتی را برای رسیدگی به صفحات سنگ آهک سنگین طراحی و ساخته بود، به اندازه کافی مکانیزه کردن این فرایند  به او امکان می داد بسته به کیفیت نگهداری مورد نیاز برای هر کار صدها، حتی به اندازه هزاران نسخه چاپ کند. در دهه های اول قرن نوزدهم، سنفلدر چاپ سنگی را بیشتر کرد، و در قرن چهارم به لیتوگرافی چند رنگی منجر شد. از این پس، فقط چاپ برجسته، مانند سطح بریده شده از نوع و برش های چوب، و چاپ intaglio، از حکاکی هایی که در آن جوهر به داخل صفحات فلزی یا برش داده شده و یا داخل یک صفحه فلزی نفوذ کرده بود، وجود داشت. هنگامی که عناوین چاپی و متن بدنه به مواد تصویری اضافه شد، بذرها برای یک روش تازه عملی، کارآمد، عملی و مقرون به صرفه کاشته شدند: لیتوگرافی افست، چاپ نقشه برداری از لایه های روتاری کاملاً متناسب با سطح قابل چاپ.

یک مشکل در چاپ وردپرس همیشه پوشیدن این نوع از تأثیرات متعدد در مطبوعات بود، مشکلی که بر اثر فشارهای بالاتر مطبوعات بدنه فلزی قرن هجدهم تشدید می شود. علاوه بر این، یک چاپگر برای ایجاد صفحات جدید در حالی که دیگران در حال چاپ بودند، می بایست از کیفیت کافی برخوردار باشد. پیشرفت قابل توجهی اختراع در اوایل 1800s از کلیشه بود، که در آن صفحه نوع به یک قالب گچی، که در آن پس از آن برای ریختن صفحه جامد برای چاپگر ها استفاده و فشار داده شد. نامه های فردی، علائم نگارشی و سایر انواع مختلف را می توان برای استفاده مجدد فوری بدون نیاز به مقاومت در برابر فشار یا تسلیم شدن در برابر فشار مکرر چاپگر ها به پرونده برگرداند. الکترود، که در آن یک قالب مومی از نوع با مس آبکاری شده و سپس با سرب پر شده است، پیشرفت دیگری به دور از چاپ متن  از نوع مستقیم بود.

چاپگر ها و کاغذها نیز در طول انقلاب صنعتی تغییر کردند. اولین چاپگر فولادی در حدود سال 1800 ساخته شد، و در سال 1803 در لندن، برادران Fourdrinier اولین دستگاه ساخت کاغذ را برای تولید رول پیوسته یا وب کاغذ معرفی کردند. در سال 1814، فردریش کونیگ اولین دستگاه چاپ بخار محور را اختراع کرد. پرس سیلندر از یک سیلندر چرخان استفاده می کند تا کاغذ را در برابر تخته از نوع صاف قرار دهد. مطبوعات دوار هر دو کاغذ و نوع و یا صفحه خمیده را— روی سیلندرها قرار داده است. چاپگر هلی کامل باعث شد که برای اولین بار چاپ هر دو طرف کاغذ در یک زمان انجام شود. با این حال، چاپگر ها هنوز ورق را تغذیه می کردند. قبل از چاپ، تا سال 1863، با معرفی در چاپگر روزنامه وب ویلیام بولاک، در وب کاغذ به ورقهای اندازه چاپ برش داده شد. روزنامه ای به چاپ رسیده و مطابق با روزنامه های چاپی و تاشو ظاهر می شد. مطبوعات بولاک، مانند چاپگر های والتر در انگلیس، مجبور شد متوقف شود تا رول کاغذ را تغییر دهد. در سال 1871، چاپگر با رول پیوسته ریچارد مارس هو می توانست تا 18000 روزنامه در ساعت تولید کند.

با این حال، تایپ هنوز هم همانطور که از اواسط قرن پانزدهم وجود داشت، به صورت قطعه قطعه انجام می شد و فضاهایی به صورت جداگانه برای توجیه (فضای خارج) خط به اندازه گیری مناسب یا عرض خط اضافه می شدند. تلاشهای مختلفی برای خودکارسازی روند تایپ کردن با ناامیدی روبرو شد، تا اینکه در سال 1886، مخترع آمریکایی، اتمار مارگنتالر، لینوتایپ را معرفی کرد، یک دستگاه هدایت کیبورد است که اپراتور هر خط را به عنوان یک قطعه جامد از نوع سرب بالا، کامل و با فاصله برای توجیه، به طور خودکار خط را برای اندازه گیری کامل گسترش می دهد. این واقعیت که هر خط تولید شده توسط دستگاه، تنها لحظاتی قبل از آن به شکل سرب مذاب وجود داشت، این روش را به نام مستعار "تایپ گرم" داد. طی چند سال، مرجنتالر اختراع خود را بهبود بخشید به گونه ای که نسخه های رومی و italic با یک تایپ خاص می توانند روی یک دستگاه تنظیم شوند. هنگامی که خطوط تایپ برای ساخت از فلز ریخته گری در گچ استفاده می شد — بعداً الکترود، که در آن تایپ در موم ریخته می شد، که سپس با یک ماکت نازک اما محکم و دقیق از اصل، از جنس برق بود. این امر می تواند برای چاپ مورد استفاده قرار گیرد ، یا بعداً، برای تهیه نسخه آماده دوربین یا شکل دیگری برای چاپ - می توان آنها را برای استفاده مجدد ذوب کرد. لینوتایپ تا اواسط قرن بیستم روش خود را به عنوان روش تایپ انتخابی مناسب نگه داشت، و برخی هنوز یک قرن پس از معرفی دستگاه هنوز در تعداد قابل توجهی استفاده می شدند.

 
نوآوری قرن 20

اولین دستگاه های فتوکامپ عملی (نوع سرد) در دهه 50 ظاهر شد، و در اواخر دهه 1980 تقریباً به طور کامل لینوتایپ جابجا شده بود. اینها یک تصویر عکاسی از صفحه به جای تایپ فلزی برجسته شده تولید می کردند. این صفحات سپس برای تولید منفی در ساخت صفحات لیتوگرافی عکاسی استفاده شدند. لیتوگرافی افست مدرن از اصل آب روغن فرآیند Senefelder استفاده می کند، با دال سنگ آهک جایگزین صفحات منعطف آلومینیوم، فولاد یا پلاستیک، با یک ماده شیمیایی حساس به نور جایگزین می شود. هنگامی که صفحه توسط یک منفی از تصویر که باید چاپ شود و در معرض نور باشد پوشانده می شود، تصویر به صورت عکاسی روی صفحه قرار می گیرد تا جوهر پایه روغن را بپذیرد. مناطقی که برای چاپ روی صفحه کار نمی کنند آب می گیرند اما روغن نمی گیرند. صفحه بر روی پرس نصب می شود و تصویر روی یک غلتک لاستیکی یا صفحه افست می شود که جوهر را به کاغذ منتقل می کند. چاپگر های وب افست مدرن دارای توان بیش از سه هزار پا کاغذ در دقیقه هستند، با تغییر سایه های شبکه ، آغاز یک رول جدید بدون متوقف کردن چاپگر به نوع قدیمی منتقل شد.

لیتوگرافی افست ارزان ترین و پر کاربردترین فرآیند چاپ است. گراور، که در آن جوهر در سلولهای ریز (حتی 50،000 در هر اینچ مربع) روی صفحه برای انتقال به کاغذ به دام می افتد، برای چاپ رنگ با کیفیت بالا، به عنوان مثال در مجلات و انواع خاص کتاب استفاده می شود. از چاپ فلکسوگرافی مانند چاپ برجسته سازی حروف، جوهر را از سطح بالای صفحه به موادی که باید چاپ شود منتقل می کند، اما از صفحات نرم، در اصل لاستیک و اخیراً فتوپولیمر استفاده می شود و جوهر نیز روان تر است. فلکسوگرافی اجازه چاپ روی طیف گسترده ای از مواد، از جمله پلاستیک، مقوا سنگین و سایر بسته بندی ها را می دهد. چاپ صفحه، که در آن یک ورق متخلخل ریز، در اصل از ابریشم، به گونه ای چاپ می شود که قسمت هایی از آن باقی بماند که پوشیده نشده باشند، پوشانده می شوند، اجازه چاپ تقریباً از هر ماده، از جمله لباس هایی مانند پیراهن، پیراهن تی شرت، و تخته های پلاستیکی و فوم های سنگین را می دهند. در دهه 1960، مارشال مک لوهان، نویسنده، مرگ "عصر گوتنبرگ" را پیش بینی کرد، یعنی ناپدید شدن آینده. در حقیقت، ظهور انقلاب رایانه ای، درست تر انقلاب خرد، باعث انفجار اشکال جدید چاپ شده است. به اصطلاح انتشار دسک تاپ ابزارهای حروفچینی را آورده است که زمانی نیاز به سرمایه گذاری گسترده ای در سخت افزار و نرم افزار در دسترس میلیونها انسان در سراسر جهان داشت. چاپگرهای اداری در اوایل قرن بیست و یکم دارای چندین ظرفیت، در اسکن، تکثیر و مونتاژ مطالب مکتوب، از جمله تصویر سازی گرافیکی هستند که در گذشته باید از استودیوهای هنری حرفه ای خارج می شدند. در حالی که بسیاری از افت سطح کیفی را که انتظار می رفت هنگام اشتیاق و تمرین چند هفته باعث سالهای کارآموزی شود، را غافلگیر کرده است، اما تاکنون تجربه نشان می دهد که کیفیت همچنان جستجو می شود و با این وجود با تمایل به پیروزی در پایان دارد. در واقع، تلاش ناشران آماتور در اواخر قرن بیستم، در تولید گرافیکی بهبود یافته از اوایل قرن بیست و یکم به چاپ رسیده است. در صورت انتشار تقاضا، که در آن یک یا چند نسخه از کتاب می تواند در صورت نیاز چاپ شود. اجتناب از نیاز به انبارهای پر از متون به ندرت مورد نیاز، به یک واقعیت تبدیل شده است، با هزینه ای که قابل مقایسه با یک کتاب کوتاه مدت معمولی چاپ شده است. و برخلاف پیش بینی های "دفتر بدون کاغذ"، کاغذ با سرعت بیشتری تولید می شود و از آنجایی که رایانه شخصی برای اولین بار در خانه ها و دفاتر به یک دیدگاه آشنا تبدیل شد. زمان می گوید که اینترنت تا چه اندازه بر روزنامه، مجله و مشاغل کتاب تأثیر خواهد گذاشت، اما پنج قرن و نیم پس از گوتنبرگ، هر سال بیش از 135000 عنوان کتاب جدید ، در نسخه هایی از چند صد تا دهها، حتی صدها هزار منتشر می شود. درست همانطور که فیلم ها پ درایان تئاتر، و نه تلویزیون فیلم ها را هجی نکردند، به نظر می رسد که شکل های جدید انتشار - الکترونیکی به هر طریقی مختلف - بیشتر از تحویل آشنایان احتمالاً مکمل هستند.
 
 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.